How to How-to
מאת רותם סהר
עם סיומו של הסייל באיקאה, אנו רוצים לשאול אתכם שאלה: אתם קוראים את חוברת ההוראות, או מחפשים סרטון ביוטיוב?
הרשת מוצפת בסרטוני DIY (עשה זאת בעצמך) בהם אנשים משתפים כיצד להרכיב/ לבנות/ לבשל/ לצייר/ לכתוב קוד/ להנביט אבוקדו וכו' ובעצם הופכים את מדיית ההוראות הכתובות לחוויית וידאו וויזואלית וקצרה, גם אם הם לא משווקים או מקבלים כל תמורה על המוצר.
ב"רילז" באינסטגרם ובטיקטוק אפשר לראות את התופעה נפוצה הרבה יותר, ולרוב היא כוללת גם למידה מטעויות שביצעו המצלמים ומגע עיצובי אישי כשהם מראים כיצד שילבו את המיומנות המודגמת שחייהם האישיים – לוגו שיצרו בתוכנה גרפית באמצעות כלי מסוים או רהיט שהרכיבו ושילבו בביתם הפרטי.
כאנשי למידה אנו כבר יודעים שאפקטיביות הלמידה מסרטונים מתבססת על שילוב מוקדי הקשב הראייתיים והשמיעתיים , כך שהלמידה אינה מתבססת על חוש אחד בלבד ופונה/מתאימה לקהל יעד רחב יותר.
אז בין אם אתם אנשי מקצוע או רוצים ליצור סרטון הדרכה על תהליך או מוצר כלשהו משלכם, הינה 5 עקרונות שמשפרים את הלמידה מתוך סרטון הדרכה:
מבט למוצר או לקהל? – אל תתביישו לנתק קשר עין מהמצלמה. לומדים מרגישים מחוברים יותר לתהליך כאשר המצולמים לא מביטים רק למצלמה, ופונים גם אל המוצר או הלוח עליו הם מדברים.
מהעיניים שלנו /מי שמביט בי מאחור – צופים לומדים יותר טוב מסרטון בו מתבצעת בדגמה כאשר הוא מצולם מנקודת מבט של גוף ראשון, מאשר מגוף שלישי. השתדלו למקם את המצלמה כמה שיותר מנקודת המבט שלכם כמבצעי ההדגמה ולא כצופה מהצד.
ציור בזמן אמת – החלטתם להראות סקיצה וויזואלית? נהדר! מחקרים מראים שלומדים יותר טוב בסרטון כאשר תרשים או איור מצוירים מול הלומד בזמן אמת לעומת הצגה האיור המוגמר. מדובר בהשקעת עריכה, אבל אם יש לכם את האמצעים התמורה תהיה שווה את זה.
עודדו לכתיבה ועשייה – בקשו מהלומדים לכתוב ולסכם נקודות במהלך הסרטון. בהתאם לתהליך ולתוכן אותו תרצו ללמד, מומלץ לבקש מהלומד להיות אקטיבי במהלך הצפייה ולכתוב לעצמו סיכומים, הערות או התאמות בשלבי הפעולה המתאימות עבורו. הפעולה הופכת את הלמידה לאקטיבית יותר ועוזרת ללומד למקד את הנקודות הנדרשות לו באופן אישי מתוך סרטAון הלמידה.
כתוביות או לא להיות – הוסיפו כתוביות לסרטונים שלכם! גם אם אינן לצורך תרגום או נגישות מובהקת, כתוביות מסייעות לגשר על פערי שמיעה וקול ומסייעות לאנשים הלומדים טוב ע"י קריאה להישאר ממוקדים בתוכן ולמצוא את עצמם גם אם פספסו מילה או שתיים. במידה ולא תרצו להוסיף כתוביות לכל הסרטון, ניתן להוסיף כותרות לפעולות מרכזיות ולתיאור תהליכים חשובים, גם כדי לאפשר ללומד לעצור את הסרטון ולבצע את הפעולה הנלמדת step by step.