מאת רותם סהר
פסח הוא אחד החגים האהובים ביותר מחגי ישראל מהרבה סיבות – יש חופש, יש קניידלעך, בדיחות על ביצים במלח, אבל החלק הכי מלהיב בפסח תמיד היה ותמיד יהיה האפיקומן!
כילדים וכבוגרים, הקסם של מציאת האפיקומן, ההתרגשות, המרדף, שובה אותנו כל פעם מחדש. אז מה תגידו אם נספר לכם ש"אפיקומנים" מתחבאים גם מחוץ לשולחן הסדר??
"אפיקומן" או באנגלית "Easter eggs" הוא מושג שהתחיל בעולם הקולנוע, המתייחס לפנינים נסתרות המוצגות כתכונות סודיות, הפניות או מסרים שנשתלו בכוונה בסרטים או תוכנית טלוויזיה על ידי היוצרים. כיום, ניתן למצוא את הפנינים הנסתרות הללו גם בשירים, משחקים, פרסומות והכי מעניין לדעתנו – למידה.
אפיקומן יכול להיות וויזואלי, אזכור לסרט או משחק קודם (כמו ביגפוט ב-GTA5), הופעה של שחקן מסדרה מקבילה שמאזכר מידע מהסדרה האחרת או כל דבר שמתרים באופן עדין מידע לסקרנים ולמביני העניין.

הקליפ לשיר "Flowers" של מיילי סיירוס שהתנגן לאחרונה ללא הפסקה היה מלא באפיקומנים. יכולת לשמוע את השיר ולהנות ממנו, אבל מי שבאמת ידע מה קורה ידע שהכל סבב סביב "אפיקומנים" לבגידה של הגרוש שלה. מהרפרנס לשיר שהקדיש לה של ברונו מארס, לשמלה שלבשה שהייתה זהה למאהבת שלו ולעובדה שכל הקליפ צולם בבית בו הכל קרה (ויש עוד הרבה). טיילור סוויפט ביססה אלבומים שלמים על להפוך את המעריצים שלה לשרלוק הולמס של אפיקומנים.
ולמה אנחנו מדברים על זה? בגלל סקרנות.
אפיקומנים חושפים פיסת מידע שאינה חיונית לקידום העלילה אבל מי שמוצא אותה מעריך את הנוכחות שלה והכי חשוב – אפיקומן מוביל לסקרנות חוקרת.
פרט אחד יכול להוביל ל-Deep dive רציני ברשת כדי לדעת עוד פרטים, מה עוד יכול להיות קשור וכל זה קורה מתשוקה ומוטיבציה – אותה אנחנו ב-T.MORE מייעלים ללמידה.
באווירת החג, בואו נעשה לכם סדר בעקרונות לכתיבת אפיקומנים:
⭕ אפיקומן לא נועד להיות חלק מרכזי בעלילה/במוטיב. הוא נועד לסקרן וקשור לתוכן, אבל לא נתלה בו את ההתקדמות ביחידת הלימוד, הוא תוספת.
⭕ פן הומוריסטי – שימוש טוב באפיקומן יהיה שילוב פן הומוריסטי, שיכול לצחוק על התוכן.
⭕ שילוב אינטראקציה – נוסיף אינטראקציה סודית ועדינה ואלמנט גרפי בלומדה, אתר או אפילו מצגת. גוגל עושים את זה מצוין, נסו לחפש את הדמויות של הסדרה "חברים" ולחצו על האיור ליד התיאור שלהם בגוגל (הייתי מתחילה עם רוס).
⭕ התייחסות לנושאים/דוגמאות מהעבר, הופעות אורח (פלאשבק) של דמויות בארגון או אזכור חלקים מיחידה או קורס אחר ימשכו את "מביני העניין" ויגבירו את עירנות וסקרנות הלומד.
⭕ חוויה חיובית – העניקו פידבק חיובי וחיזוק למוצאים את האפיקומן. אנו רוצים לעודד את הסקרנות והחקירה, ולחזק את המוטיבציה שלהם לחפש עוד משמעויות נסתרות ומשמעות בתוכן שלנו. מציאה של אפיקומן היא סימן שהקשיבו וזכרו את התוכן שלנו, שהיו קשובים ומרוכזים ולעיתים אף הבינו את ההקשר. אנחנו רוצים שהם יתלהבו מהפעולה ולכן הגילוי שלה צריך להיות מעניין ומעורר התלהבות.
אפיקומן הוא האקסטרה טאץ' שמשדרג את השיח על הלמידה בארגון מ-"הבנתי" ל-"נו הגעת כבר לחלק עם ה-…?? כשתגיע תדע", אז חבל לחפש אותם רק פעם בשנה במזווה של סבתא.