מחלקת ההדרכה של T.more פתרונות למידה מסכמת שנה מוצלחת של יישום תכנית חשיבה מחשובית ופיתוח אפליקציות בהובלה של ורד כרמלי שלנו מדריכה טכנו פדגוגית.
כארגון ששם לעצמו למטרה לקדם יזמות וחדשנות דיגיטלית בקרב אנשי חינוך ובני נוער, ולטפח אצל לומדים צעירים את מיומנויות המאה ה21 אני שמחה לשתף אתכם בנקודת הסיום של תהליך הלמידה שהובלנו בבתי ספר ברמת השרון, רמת גן וביהוד בשיתוף בני נוער סקרנים ומוכשרים מאוד.
המפגש הראשון שלי עם הכיתה היה מרחוק.
זום, 8:00 בבוקר, התלמידים ישובים במקומותיהם, נערכים להתחברות לסביבת הלמידה הדיגיטלית של קורס פיתוח אפליקציות.
בינתיים המורה המלווה מכינה את הסביבה הפיזית ודיגיטלית של הלומדים הצעירים וביד מיומנת של מנצחת מסמנת לי כאשר הכיתה מוכנה להכרות עם המדריכה החדשה.
זהו, חודשי עבודה של צוות המדריכים המיומן על פיתוח תכנית לחשיבה יזמית ויצירתית, ותרגול מיומנויות פתרון בעיות יוצאת לדרך, והנה הזדמנות לחשוף את התלמידים לכלי פיתוח אפליקציות למימוש המטרות האלו. השיעור הראשון וכמוהו גם הבאים אחריו הציפו ציפיות, חששות ואתגרים:
כיצד אוביל תהליך מבוסס אמון ואצור קשר חזק עם תלמידיי מרחוק על אף החזרה המלאה ללמידה מקרוב?
איך אעודד אותם להתנסות בשפה חדשה, לגלות מסוגלות ויכולת עבודה עצמאית?
ואיך אנפץ סטיגמות בקרב תלמידות ותלמידים שאינם 'חובבי משחקי מחשב ואפליקציות מלידה'?
הכול מתחיל בגישה ובחשיפה הדרגתית למושגים ולדרכי למידה:
כל שיעור נפתח בהפעלה, שיתוף אישי של תלמידים והצגת התוצר הסופי שאליו אני רוצה להוביל את התלמידים. זה היה פרק זמן חשוב דרכו הכרתי את קבוצות הלומדים שלי, מה מסקרן אותם ליצור ובאיזה קצב עליי להתקדם עם תלמידים שונים.
התחלנו מליצור הרגלי שימוש דיגיטליים ולהיחשף לסביבת פיתוח האפליקציה, להכיר בכל שיעור מושג חדש בתכנות ולתרגל את השימוש באנגלית. בשילוב מפגשים פרונטליים תלמידים החלו לבסס הרגלים ומיומנויות שימוש בסביבת הפיתוח, ובאופן טבעי מעורבותם גברה והם החלו להעלות רעיונות ייחודיים לתוצרים משלהם.
התמדה, התמדה ועוד קצת התמדה:
כדי לבסס תהליך למידה רציף ומובנה, יצרנו פלטפורמה בה התלמידים הגישו תוצרים וקיבלו משוב אישי מקדם.
האתגר המשמעותי שליווה אותי במפגשי הלמידה הוא הדחיפה הראשונית של אותם תלמידים מהוססים לעבר המטרה להקנות להם חווית למידה עצמאית ולעודד אותם להתנסות ולטעות, לשפר ולתקן.
לשמחתי בעבודה משותפת עם הצוותים החינוכיים שהתלוו אל הכיתות, נבנה תהליך מצמיח שאת פירותיו אנו קוצרים כיום בשיעורי הסיום של הקורס, בהם התלמידים הנפלאים מציגים משחק שהם תכננו, עיצבו ואפיינו.
לאורך הדרך תלמידי הקורס רכשו בטחון, התמודדו עם קשיים, התגברו על אתגרים שונים וחוו הצלחות קטנות – גדולות. נוכחתי לגלות את ההערכה וההנאה שלהם מחדוות היצירה.
תלמידים מספרים
"נהניתי מאוד כי יצרתי באמת משהו חדש בעצמי, פיתחתי כשורי תכנות ונהניתי מהחוויה של עבודה בקבוצות "
"נהניתי מכך שיכולתי ליצור אפליקציה עם עיצוב מיוחד משלי, היה לי קשה כשלא הבנתי מה לעשות באפליקציה אבל אני רוצה להמשיך ללמוד כי אני לא מוותרת לעצמי"
"הכרתי תוכנה חדשה של קודים, היא היתה לי כיפית וקלה להבנה, לא היו לי קשיים ולכן יכולתי לעזור לילדים שצריכים את עזרתי"
"נהניתי לבנות אפליקציה משלי"
בחודשי הקיץ נעמול על פיתוחים וחידושים לתכנית הקורס הנוכחית בהתאמה למגמות הטכנולוגיות המרגשות שנכנסו לחיינו בשנה האחרונה.
כחברה העוסקת בלמידה אנו רואים חשיבות עצומה בהקניית הוראה מקדמת תהליכי חשיבה, פירוק ופתרון בעיות שיכינו את התלמידים כבר בימי בית הספר לחייהם הבוגרים.
מצפים בהתרגשות לקורס הבא, T.more פתרונות למידה והדרכה