שינוי טכנולוגי בלמידה הארגונית – 3 צעדים לאנשי למידה שעוד לא בדיוק שם

שינוי טכנולוגי בלמידה הארגונית – 3 צעדים לאנשי למידה שעוד לא בדיוק שם

נוגה שאול

"נתונים הנמצאים בבינה מלאכותית הופכים את העובדים ליותר פרודוקטיביים ומובילים לעבודה איכותית יותר", כך לפי דוח מדד  AI Index 2024 של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל. 

בחלוף שנתיים וחצי בלבד מהאירוע המכונן ההוא בנובמבר 2022, ובהשפעה השווה לזו של גילוי האש או המצאת החשמל, ניתן להגיד בביטחון כי הבינה המלאכותית כאן כדי להישאר. כאנשי למידה, המשפט "ידע הוא כוח" הוא הרבה מעבר למנטרה. 

כאנשי למידה דיגיטלית, אנו יודעים כמה ערך יש לטכנולוגיה בתהליכי למידה, מה גודל עוצמתה בהם וכיצד היא משתנה ומתפתחת בכל יום. "מפלצת הידע", אותה בינה מלאכותית, הצליחה בפרק זמן קצר לשנות את עולמנו כמו שהכרנו אותו, עובדה שכמובן משפיעה גם על עולם הלמידה.

לפני כ-17 שנים השיקה חברת iPhone את האייפון הראשון שלה. כיום אין מישהו מאיתנו שלא מחזיק פלאפון חכם. מצד שני, ארגונים רבים עדיין לא משלבים את המכשירים הדיגיטליים, הנפוצים והנגישים כל כך, בתהליכי הלמידה הפנימיים שלהם. 

מצד אחד השוק החופשי מאפשר לנו להתנסות עם בינה מלאכותית וליהנות מפירותיה. 

מצד שני, קצת בכובע המקצועי שלנו, רבים מאיתנו מנועים מלהשתמש בבינה המלאכותית בארגון, עקב סיבות רגולטיביות, אבטחת מידע ונושאים רגישים אחרים.

גם אם אין ביכולתינו כרגע לשלב AI בתוך הארגון שלנו, חשוב שנתכונן לקראת הכנסתו. קצב גדילת הטכנולוגיה לא מאפשר להישאר אדישים אליה ולכן, באנו לעזור!

הנה שלושה צעדים להכנת צוות הלמידה בארגון, לקראת השפעות ה-AI:

מנהלים ידע אחרת: 

אחת מהבעיות הגדולות איתן מתמודדים ארגונים בסוגיית הבינה המלאכותית היא אבטחת המידע. צ'אטים מבוססי בינה מלאכותית ניזונים ממאגר מידע עצום שהוזן אליהם מראש ובכך מייצרים פגיעות גדולה באבטחת מידע בארגון. אבל עם התקדמות הבינה המלאכותית והתפשטותה, גם ניהול הידע בארגון מקבל תפנית ואינו תלוי יותר בהגבלות אבטחת מידע – במקום לאסוף את כל התכנים ולהעלות אותם למערכת הלמידה בארגון (במקרה הטוב), או להסתמך על ידע של קולגות ולשאול את מי שיודע דברים (במקרה הפחות טוב) – הבינה המלאכותית מביאה אותנו למקום בו כל ארגון יכול להקים לעצמו מאגר מידע ובינה מלאכותית שתנהל אותו, ואותנו. או בפשטות- צ'אט בינה מלאכותית ייעודי לארגון. אין חשש מדליפת מידע מחוץ לארגון ואין חשש לשימוש במידע פנימי, אל מחוץ לארגון. זה השלב להתחיל להקים תשתית עבור הכלי החשוב הזה ולהעלות רמת ניהול הידע אצלכם בארגון.

גילוי השינוי – גלו את היכולות של הטכנולוגיה: 

הימצאות AI בארגון משפיעה באופן ישיר ועקיף על הארגון ועובדיו, עד לכדי צמצום כוח האדם הדרוש בארגון ושינוי המבנה הארגוני. התאמת הטכנולוגיה לצרכי הארגון בצורה מיטבית יכולה לשפר את התהליכים הפנימיים, להעלות את התפוקות ולייעל את העבודה. כדי להגיע לכך, יש לקחת החלטה – אנחנו חלק מהשינוי ומחבקים אותו. איך נחבק אותו? תחילה, נבין את היכולות של הטכנולוגיה ובמקביל, נבין את צרכי הארגון שלכם – מה הבינה המלאכותית יודעת לעשות? כיצד היא יכולה למטב את צורת העבודה בארגון? התנסו בינתיים בכלים בעצמכם, בחנו אותם, נסו לשלב אותם כבר היום בתהליכי עבודה שונים ובחנו את התוצאות. במקביל, חשוב לדבר עם אנשי מפתח בארגון ולהבין את צרכי מחלקתם – איך כיום מתבצעים תהליכי העבודה העיקריים ועל מה מתבזבז זמן וכוח אדם יקרים? במה מהם יכולה לקחת הבינה המלאכותית חלק יותר פעיל? גלו את השינוי מראש והכינו את הארגון שלכם אליו עוד בטרם הוא נכנס. 

הכנה עצמית לשינוי: 

משפט המפתח הוא היערכות לשינוי דיגיטלי במקום כפיית השינוי על הארגון. במילים אחרות.. צריך להצטרף לזה במקום להלחם בזה. המהפכה הטכנולוגית היא בלתי נמנעת ומתרחשת כל הזמן. אנשי הלמידה בארגונים צריכים להיות עם היד על הדופק – מצד אחד לפקח על הטכנולוגיה ולוודא שהיא אכן עוזרת לנו במקום מסבכת, ומצד שני להבטיח את מעמדם והשתתפותם כמעצבי למידה, בעיצוב העתיד הלימודי-דיגיטלי של הארגון.